2009. január 20., kedd

Vichyssoise sajtos ostyával - a sápadt leves

Gondolkodóba estem e bejegyzés megírása előtt: „Megírjam egyáltalán?” Ez a leves annyira nem fotogén, hogy hiába tettem színes környezetbe, még így is fehér maradt. Akár tejet is önthettem volna a tányérba. De csalóka, mert a tejen kívül póréhagyma, krumpli és húsleves is került ám bele.
A ropogós sajtos ostya az egyedüli mentsváram. Csoportosan jól feldobják a levest, nem csak a színét, hanem ízét is.
Sápadtsága ellenére érdemes kipróbálni ezt a hidegen és melegen egyaránt fogyasztható "fehér levest".

Hozzávalók (2 adaghoz):
30 dkg krumpli
kb. 50 dkg póréhagyma (megtisztítva 25 dkg)
1 evőkanál vaj (2 dkg)
1 zöldségleveskocka (én most ezt elhagytam és húslevessel helyettesítettem)
3 dl tej
frissen reszelt szerecsendió
frissen őrölt bors
esetleg só

A sajtos ostyához:
néhány szál petrezselyem
6 dkg trappista sajt

Meghámoztam a krumplit, 3x3 centis kockákra daraboltam, vizet engedtem rá és félretettem. A póréhagymát megmostam és levágtam a zöldes részét. A fehér szárat 2 centis karikákra vágtam.
Egy lábasban megolvasztottam a vajat, rádobtam a póréhagyma karikákat és azonnal felöntöttem 5 evőkanál vízzel. Jól összekevertem, lefedtem, és kb. 6-8 perc alatt puhára pároltam.
Amikor a hagyma megpuhult, felöntöttem annyi húslevessel, hogy kb. 2 centivel ellepje (ez kb. fél liter húslevest jelent), majd a krumplit is hozzáadtam. (Aki leveskockát használ, a krumpli hozzáadása előtt morzsolja azt a lábasba és öntse fel vízzel).
Erős lángon felforraltam a levest, majd mérsékelve a lángot lefedtem az edényt és kb. 8 perc alatt a krumplit is puhára főztem. Amikor már minden megpuhult, elzártam a gázt, hozzáöntöttem a tejet és turmixgéppel simára pépesítettem. Szerecsendióval és sóval, borssal fűszereztem.
A sajtos ostyákhoz előmelegítettem a sütőt 175 fokra. Apróra vágtam a petrezselymet és sütőpapírral kibéleltem egy tepsit. A reszelő nagy lyukú oldalán megreszeltem a sajtot. A sajtreszeléket 4-5 centi átmérőjű kör alakú halmokban elosztottam a tepsin (kb. 18 kupac lett), és mindegyiket megszórtam petrezselyemmel. A forró sütőben 7-8 percet sültek az ostyák. A sütőből kivéve egy kicsit pihentettem őket, hogy megkeményedjenek, majd papírtörlőn leitattam róluk a keletkező zsiradékot és a levest az így elkészült sajtos ostyákkal tálaltam.

Forrás: Stahl Judit: Büntetlen örömök

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Ezt tutira ki fogom próbálni, számomra fotogénnek sikeredett :-)

Krisztina írta...

Örülök, hogy fotogénnek találod. Meg annak is, hogy kipróbálod.